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Workshop on Critical Theory (2010)
“Timetable: –Few things separate more profoundly the mode of life befitting an intellectual from that of the bourgeois than the fact that the former acknowledges no alternative between work and recreation… But one could no more imagine Nietzsche in an office, with a secretary minding the telephone in an anteroom, at his desk until five o’clock, than playing golf after the day’s work was done. Only a cunning intertwining of pleasure and work leaves real experience still open, under the pressure of society.” (Adorno, Mimina Moralia, §84)
Find the program of the workshop here.
Film Forum (2008)
An jedem Abend stellt ein/e Filmemacher_in einen oder mehrere (Kurz-)
Filme vor. Die Filmvorführung(en) können drei Minuten, vierzig
Minuten oder maximal 90 Minuten dauern. Im Anschluss
an die Filmvorführung(en) soll noch genügend Zeit zum (informellen)
Diskutieren bei Getränken und Musik sein. Das Programm findet ihr hier.
Film Forum (2008)
Every evening another filmmaker presents one or more (short-)films.
The screening can take from three minutes up to 90 minutes.
After the screening should be enough time, to discuss the works informally
together with some drinks and music. More information here
Kolloquium: Was will Jacques Rancière eigentlich von
Schiller? (2007)
Schillers "Briefe über die ästhetische Erziehung
des Menschen" (1795) sind ein wichtiger Bezugstext für die
ästhetisch-politische Theorie Rancières. Die Figur des
"ästhetischen Zustands" ist geradezu zentral für
deren anarchische Wirkungen. Schiller seinerseits anthropologisierte die Theorie des Geschmacksurteils
der "Kritik der Urteilskraft" (Kant 1790), die prägend
für den von Anfang an auch politischen bzw. hegemonietheoretisch
(Eagleton) relevanten Diskurs der philosophischen Ästhetik war.
Und was hat es mit den Seitenhieben auf sich, die Rancière
immerfort gegen Bourdieu austeilt? Dieser nämlich meinte in seiner
"Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft" (1979), das
vermeintlich "interesselose Wohlgefallen" am Schönen
(Kant) bedeute die "Leugnung des Sozialen" par excellence.
Kolloquium: Der ethnographische Blick auf "Afrika" (2007)
Ausgehend vom Phänomen der so genannten „Völkerschau“
soll zunächst, in einer Rekonstruktion seiner historischen Entstehungsbedingungen,
der "ethnologische Blick" als ein Konglomerat von Interpretationsmöglichkeiten
und Beobachtungstechniken herausgearbeitet werden.
Zu fragen wird weiterhin sein, ob und wenn ja: wie sich wesentliche
Topoi eines solchen Blicks auch in sich als reflexiv verstehenden ethnologischen
Filmen der 1950er bis 80er Jahre durchgehalten haben.
Colloquium: The ethnographic gaze on "Africa" (2007)
With the phenomenon
of the so called "Völkerschau" as a starting point, we
want to set out by defining the ethnological gaze, through a reconstruction
of its historical conditions of appearance, as a conglomerate of interpretative
repertoirs and observational techniques. Furthermore we will ask, how
constitutive topoi of this gaze found their way into ethnological films
of the 1950s to the 1980s, that understood themselves to be reflective.
In the seminar objections, additions and discussions of contemporary
relevance are intended.
Seminar: Neo-Liberale Imagepolitiken (2005-2006)
In Zusammenarbeit mit Meine Akademie und der Freien Klasse.
Seminar: Neo-Liberal Image Politics (2005-2006)
In cooperation with MeineAkademie and Freie Klasse.
Reference: http://www.meineakademie.tk
W...WirWissen (2005)
kennenlernen emanzipatorischer selbstinstitutionen, socialised research
und verlernen lernen in der Kunsthalle Exnergasse, Wien.Organisiert
im Rahmen der Manoa Free University in Zusammenarbeit mit APA (Hamburg),
Copenhagen Free University, Free Floating Faculty (Kopenhagen), Freie
Klasse (Berlin), Informelle Universität in Gründung (Berlin),
University of Openess (London)
W...WeKnow (2005)
learning emancipatory selfinstitution, socialised research
and unlearning at Kunsthalle Exnergasse, Vienna. Coordination at the
Manoa Free University in collaboration with APA (Hamburg), Copenhagen
Free University, Free Floating Faculty (Copenhagen), Freie Klasse (Berlin),
Informelle Universität in Gründung (Berlin), University of
Openess (London)
Reference: http://www.manoafreeuniversity.org/w...wirwissen
Sommerakademie (2004)
Campen auf dem Mauerstreifen im Schatten der Raumerweiterungshalle. Wir nutzten die Zeit, um die Idee einer Informellen Universität weiter zu entwickeln.
Summer Academy (2004)
Camping in the shadows of the spatial extension container on the land
of the former Berlin wall. We used that time to develop some of the
concepts of the informal university further.
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